Samsung Netbook 2010 [Les]
Samsung støvsugerrobot [Les]
Phillips nettTV [Les]
 
Dingsen alle har råd til:
Proto
WoW: Sound Blaster World of Warcraft
Sony BDP-S470 og S570 er klare for 3D
Er Spiga verdens minste PC?
Her er Apples iPad
WOW: Dette er en helt ny TV fra LG
LG HR500: Den nye drømmespilleren
En skikkelig smart HDMI-kabel
Sjefens nye leke
Verdens tynneste LED TV?
Uno var kanontøff
Maxi
Møt Ford Focus RS500
Carbon E7: Rå amerikaner
Fiesta-monster
Monstersykkel
Subaru som er klar for vinteren

Uno var kanontøff

Men et eller annet sted på veien skjedde det noe.
dingz.no: Da vi kom over Uno i april 2008 ble den umiddelbart en favoritt i redaksjonen. Den tøffe enhjulingen var en slags blanding av Segway og en motorsykkel, og det var to gyroskoper som skulle gjøre den kjørbar selv for de av oss som ikke er balansekunstnere.

I teorien skulle den ene gyroen kontrollere forover- og bakoverbevegelser, mens den andre kontrollerte styring til høyre og venstre. Så langt så bra altså.
video
click2zoom

Den bitre virkelighet

For uansett hvor godt gyro-prinsippet fungerte i teorien, så var det noe helt annet i praksis: «The original Uno was quite scary to speed up on», som opphavsmannen så diplomatisk uttalte.

Konseptet måtte altså bearbeides, og løsningen de endte opp med skal altså være mye tryggere.

Når sykkelen kommer opp i 32 km/t vil nemlig en liten hjelpemotor rett og slett dele det doble hjulet, og trekke den ene delen bakover slik at enhjulingen blir en slags tohjuling.

Vel, sikkkerheten for føreren har sikkert blitt mye bedre. Dessverre ser den nå også langt kjedeligere ut...

Kilde: Popsci
Les mer om: motorsykkel, diverse



Del saken pa Facebook Del saken pa Nettby
Siste kommentarer:

Navn:
Melding:
Skriv
kode:

Flere perler i dingz-arkivet: Mini Maxi Hjemme Borte Test Proto Nonsens