Samsung Netbook 2010 [Les]
Samsung stvsugerrobot [Les]
Phillips nettTV [Les]
 
:
Maxi
Mt Ford Focus RS500
Carbon E7: R amerikaner
Fiesta-monster
Monstersykkel
Subaru som er klar for vinteren
Hjemme
Bose: Lifestyle V-Class
Styr din Samsung-TV med iPhone
Nydelige BeLab 11
Denne TV-en har Android!
Denon lanserer HDMI 1.4
Borte
Thodio A-box: Musikk med smell
Samsung P150 og PL100 smiler til deg
Ikke drikk av disse ...
Sony MDR-NC7 hodetelefoner testet
Bose QuietComfort 15: Ny toppmodell
Borte
WoW: Sound Blaster World of Warcraft
Sony BDP-S470 og S570 er klare for 3D
Er Spiga verdens minste PC?
Her er Apples iPad
WOW: Dette er en helt ny TV fra LG

TEST: Mio C510E GPS

Det er langt fra alt som er billig som glimrer, men Mios C510E bil-GPS gjør et greit forsøk.
dingz.no: Nordmenns evne til å lukte seg fram til lave priser overgås kun av narkotikahunders evne til å lukte seg gjennom altfor store kofferter. Sånn sett er Mios budsjett-GPS, C510E, til drøye 3000 kroner et godt utgangspunkt for radmagre lommebøker etter fellesferien.

Pakken inneholder blant annet fullstendig kart over Norges sentrale og grisgrendte strøk, i tillegg til oversikt over hovedveier i Europa. En tilleggs-DVD med kart for 24 europeiske land følger også med.
video
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
click2zoom
 KONKLUSJON
 Mio C510E
 
  PRIS ca. 3100
  DETALJER 400MHz prosessor; 170 gram; 512MB minne; Windows CE-basert; SiRFstar III GPS-mottaker; blåtann og mikrofon; fotoboks-varsling; kan brukes til fots og ved sykling o.l.
Hurtig; flott skjerm; rikholdig POI; fotoboksvarsling; rask omberegning; billig; fingervennlig
Slitsomt menysystem; elendig manual; rot med fartsgrenser; gir av og til forvirrende navigeringsbeskjeder
  YTELSE
  M HA FAKTOR
  DINGZ.NO TOTALT
  Lignende produkter fra:
mpx.no
Komplett.no
Expert
I den grad noen bruker tid på å evaluere utseendet til en bil-GPS, ser denne omtrent like gjennomsnittlig ut som en Volvo stasjonsvogn. Mer viktig er det at den er rask.

Rask i avtrekkeren.

Den bruker kort tid på starte opp, og i det store og det hele får den også kontakt med navigerings-satellittene innen rimelig tid. Vi opplevde likevel at den brukte uforholdsmessig lang tid på å orientere seg i nærheten av dingz sitt luksuriøse parkeringshus sentralt i Oslo, men stort sett vil den tilfredsstille de fleste - også de som har med seg djevelens gaffel i bagasjerommet, og som kaster seg over hornet hvis bilen foran nøler i mer enn et halvt sekund ved grønt lys.

Et stort og lyssterkt 3.5-tommers LCD-display klarer seg dessuten veldig bra under alle lysforhold. Vi har hatt med oss C510E både på lange og korte turer og under svært skiftende værforhold, og selv i sterk sol vil du aldri ha problemer med å tyde informasjonen på skjermen.

Fingernem.

Displayet er overraskende enkelt å navigere med bare en pekefinger. Alle menypunktene ser ut til å være designet for at du skal slippe å fikle med en plastikkpenn på displayet mens du ligger i 180 km/t på Autobahn, noe vi setter veldig stor pris på. C510E er også flink til å bruke elimineringsmetoden for å finne gata du har begynt å skrive inn på skjermtastaturet.

Mios rimelige GPS-alternativ er også i toppklassen når det gjelder å omberegne rutevalg etter feilkjøring, og det tar stort sett bare noen få sekunder før et nytt alternativ er klart.

Som forventet kan du stille inn GPSen til å sende noen skjærende alarmlyder hver gang du nærmer deg en fotoboks (det fungerer utmerket, og du får med ett års gratis fotoboksoppdatering på kjøpet), og du kan gjøre de sedvanlig unyttige tingene som å spille mp3-filer med flatbrødtynn lyd, og vise feriebilder som ingen egentlig bryr seg om på skjermen.

C510E er også svært godt utstyrt med såkalte interessepunkter, eller Points Of Interest (POI) som det heter på GPS-fagspråket, som vil si at alt fra bensinstasjoner til restauranter til bilverksted vises på kartet. Du kan relativt enkelt legge inn egne POIs, slik som det nystarta spisestedet på i sentrum som ikke kom med på den siste kartoppdateringen.

Frustrerende småfeil.

Mye å være glad i, altså, men Mios lille grå har også noen irritasjonsmomenter som fort kan gi håret ditt samme fargen.

Det første du kan komme til å miste nattesøvnen over er menysystemet. Det virker uoversiktelig både ved første og andre øyekast, og selv etter et par ukers bruk er det ikke sikkert du er komfortabel med å bevege deg utenfor de vanligste valgene. Det er vanskelig å finne noen overordnet struktur bak meny-treet, og dermed ender en opp med å gjøre samme navigeringsfeilen om igjen og om igjen.

Det er for eksempel ikke noen enkel sak å legge inn noe så trivielt som favorittdestinasjoner. I stedet for at du forholder deg til disse bokmerkene via ett menyvalg, må du velge dem ett sted, men registrere dem et helt annet. Denne registreringen ligger begravet på et tilfeldig valgt punkt under de generelle innstillingene, som ikke er det første stedet du vil finne på å lete.

Dårlig manual.

Jo, jo, men du kan vel sjekke manualen, kommer det kanskje tørt fra bedreviteren på bakerste benk.

Jo da, vi har sjekket manualen, men den ser dessverre ut som en blanding av første undervisningstimen for grafisk design på Folkeuniversitetet, og en skolestil om "Livet mitt så langt" fra en livredd seksåring på første skoledag. Den er rett og slett dårlig, full av skrivefeil og dårlige oversettelser - og ting som ikke er oversatt i det hele tatt.

Det eneste den ikke er full av er informasjon, for du må virkelig bruke både kløkt og fantasi for å trekke linjene mellom de få punktene Mio faktisk lister opp.

Kart vs. terreng.

Det er alltid vanskelig å vite hvem som roter med hva når kartet ikke stemmer overens med terrenget - er det de som har levert kartdataene som roter, har kommunen plutselig bestemt seg for å legge om trafikken, eller har noen satt ned fartsgrensen av ymse årsaker?

C510E roter i hvert fall litt for mye med fartsgrensene i deler i vårt testområde (Oslo), noe som blant annet får konsekvenser for fartsadvarsel-funksjonen som forteller deg når du kjører de forhåndsdefinerte X antall kilometrene i timene for fort.

Oslos havneområde er også en grei måte å frustrere en GPS (og ens medpassasjerer) på. Der har veistrukturen gjennomgått til dels drastiske forandringer, og Mio C510E var dessverre ikke med på notene. Den tegner opp veier og rundkjøringer som ikke finnes, så her må en gjøre som i gode gamle dager: følge skiltingen.

Mio har også en pussig feil som gjør at den nekter å akseptere visse gatenummer. Vi har dobbeltsjekket flere adresser med Gule Sider, men likevel får vi beskjed av Mio om at "husnummeret eksisterer ikke". Den beregner likevel en rute, og vi antar den da bruker et nummer den faktisk finner.

Muntlig forvirring.

En kan også la seg irritere litt over Mios muntlige veiledning på motorveier. En lærer seg fort at hold til venstre er det samme som fortsett å hold tunga i munnen og kjør rett fram, men det kan virke som om C510E setter likhetstegn mellom hold til høyre og ta av til høyre. Det er litt rart at det brukes to forskjellige kommandoer om én og samme handling, hvilket førte til ganske trykket stemning i bilen de første par testdagene.

Et annet stalltips er å la GPSen velge rute etter prinsippet "hurtigst", og simpelthen la "kortest" stå i fred - så sant du ikke har ønske om å holde en gjennomsnittsfart på 30 km/t gjennom tettbygde boligstrøk. Det eneste unntaket fra den regelen må være veldig korte kjøreturer i ukjent farvann, for med en gang du legger ut på selv de korteste langturer vil det alltid være en fordel å bruke den raskeste ruta. Tro oss, vi har prøvd.

Konklusjon.

Til tross for at forholdet mellom føreren og Mio C510E fikk en litt skeiv start, og tilliten var relativt skjør de første kilometrene, er dette egentlig ganske bra saker. Det gjelder bare å lære seg å lese signalene og å forstå GPSens "språk".

Det finnes riktignok en del småpirk som trekker ned - manualen er slettes ikke bra, husnumrene eksisterer i virkeligheten men ikke i Mio, feil med noen fartsgrenser, uoversiktelig menysystem og så videre - men samtidig scorer Mio høyt på en del områder som er viktigere enn andre.

Den har en fabelaktig skjerm, den kan enkelt navigeres ved hjelp av pekefingeren, den har en lang rekke interesspunkter, den varsler om fotobokser i god tid, og den er stort sett imponerende rask til å omberegne ruter ved feilkjøring og på å hente seg inn igjen etter tunnelkjøring (der alle GPSer mister forbindelsen).

Sist, men ikke minst, C510E har en innbydende prislapp. Det er nok til at vi kan si at dette er et bra kjøp, så sant du har tålmodighet til å lære deg boksen uten å kikke for mye i manualen. Der er det nemlig ikke så veldig mye å hente.
Les mer om: dingz test, gps



Del saken pa Facebook Del saken pa Nettby Facebook
Siste kommentarer:

Navn:
Melding:
Skriv
kode:

Flere perler i dingz-arkivet: Mini Maxi Hjemme Borte Test Proto Nonsens